Puhelimen korjaaminen ei ole kallista

Korjaaminen ei ole kallista

Uuden ostaminen sen sijaan kuluttaa lompakkoa ja luontoa. Neljänneksellä suomalaisista rikkoutui puhelin viimeisen 2 vuoden aikana, selviää teettämästämme kuluttajatutkimuksesta. Jopa 60 % rikkoutuneista puhelimista jäi korjaamatta ja ne laitettiin talteen. Valtaosa jätti puhelimensa korjaamatta, koska ajatteli sen olevan liian kallista, tai heillä oli halu päivittää puhelin uudempaan malliin, kuluttajatutkimus paljastaa. Todennäköisesti tilalle on hankittu uusi puhelin.

Mitä jos rikkoutunutta ei tarvitsisikaan aina korvata, vaan vaihtoehtona olisi korjaus? Meidän tavoitteemme on muuttaa suomalaisten asenteita siitä, mitä tulee kulutettuihin luureihin. Oli kyse korjaamisesta, kierrättämisestä tai ostamisesta.


Huoltoasenne muutettavana

Kun puhelin menee rikki, sen korjauttaminen ei ole itsestäänselvyys valtaosalle Suomalaisista. Varsinkaan, jos kyseessä on jo muutaman vuoden vanha puhelin. Elämme yhä uskomuksessa, että puhelimen käyttöikä on noin kaksi vuotta – eikä sen vanhempia puhelimia ole enää kannattavaa korjata. Todellisuudessa puhelimen käyttöikä on jopa 6-7 vuotta. Esimerkiksi Apple tarjoaa ohjelmisto- ja tietoturvapäivityksiä puhelimilleen keskimäärin 7 vuotta laitteen julkaisusta.

Vaihtamalla ei välttämättä parane. Viime vuosina puhelimien kehitys on hidastunut ja niissä on mukana vähemmän uusia ominaisuuksia. Hinnat ovat silti nousussa. Markkinoilla olevat puhelimet ovat jo teknologian huippua, niin senkin kannalta laitteen elinkaarta on järkevä pidentää.

Puhelimen korjauttaminen on myös arkinen vastuullisuusteko joka pienentää kuluttajan hiilijalanjälkeä. Jopa 85–95 % puhelimen päästöistä syntyy sen valmistusvaiheessa, eli jo olemassa olevien laitteiden elinkaaren pidentämisellä on merkitystä.


Voiko puhelimen pikahuolto olla laadukas?

Fonum ei ole älypuhelinvalmistajien valtuutettu huoltokumppani, mutta laatu on silti taattua ja toimintamme ydin. Se, ettemme ole valtuutettu huolto tuo paljon etuja asiakkaillemme. Pikahuolloissa esimerkiksi huolletaan vahinkoja laajemmin, mikä omalta osaltaan nopeuttaa palvelua, sekä on maapallon kannalta kestävämpi valinta. Pikahuollot eivät myöskään ole sidottuja valmistajien hinnoitteluun, mikä tarkoittaa, että voimme ilahduttaa asiakkaitamme erilaisilla ajankohtaisilla huoltokampanjoilla ja tarjouksilla.

"Palvelun sekä varaosien laatu on toimintamme ytimessä. Käytämme alkuperäistä vastaavia varaosia, joiden laatu on varmistettu mittavalla testausprosessilla. Testausprosessin aikana varaosan toiminnallisuudet käydään huolellisesti läpi, ja toimintoja verrataan rinnakkain alkuperäisen osan kanssa. Esimerkiksi näytöissä testataan muun muassa kirkkaus ja värisävy sekä kosketusherkkyys. Testausprosessilla varmistetaan laadukkaan toiminnallisuuden lisäksi myös varaosan pitkäikäisyys", kertoo huoltopäällikkö Henri Karjalainen.

"Varaosia ostetaan ainoastaan luotettavaksi todetuilta toimittajilta, joilla on todettu tasainen, pysyvä laatutaso. Olemme kymmenen vuoden toiminnan aikana onnistuneet luomaan pitkäaikaisia kauppasuhteita luotettavien toimittajien kanssa, joten varaosien laatu on taattu jo vuosien kokemuksella", kertoo liiketoimintapäällikkö Juha Tiihonen.


Taattua laatua ja yli satatuhatta uutta elämää puhelimelle

"Olemme tehneet vuosien saatossa satojatuhansia huoltoja. Keskimäärin vain 2 % varaosistamme on ilmennyt virheitä, joten voimme hyvillä mielin sanoa osien laadun olevan kohdillaan. Tarjoamme myös kaikille huolloillemme takuun, joten mielenrauha on taattu", kommentoi Tiihonen.

"Asiakaskohtaamiset ja palvelun taso on tärkeässä osassa laadun varmistamisessa. Jokainen työntekijämme käy työsuhteen alussa läpi standardisoidun koulutusohjelman, sekä saa jatkuvaa koulutusta paikan päällä myymälässä. Työntekijän tueksi on tulossa myös verkkokursseja, joilla varmistetaan, että osaaminen pysyy ajan tasalla uusien laitteiden ja työkalujen saapuessa markkinoille. Standardisoidulla koulutusohjelmalla tavoitellaan sitä, että palvelun laatu on tasainen läpi myymäläketjun", kertoo Tiihonen.


Mistä huollon hinta koostuu?

Puhelimen huoltoon sisältyy aina tarvittavat varaosat, työ ja takuu. Hinta vaihtelee vaurioista, puhelimen merkistä ja mallista riippuen.

Hinnoittelun lähtökohta on, että korjaaminen on edullisempaa kuin uuden laitteen ostaminen. Esimerkiksi iPhone 14 -sarjan puhelimen näytönvaihto maksaa vain n. 40 % uuden vastaavan laitteen hinnasta. Vanhempien puhelinmallien huoltohinnat vaihtelevat 20–30 % välillä uuden vastaavan puhelimen arvosta.

Kaikki korjauttaminen ei siis todellakaan ole kallista ja siitä voi nykyään saada myös vakuutusyhtiöltä tuntuvan korvauksen. Yleensä kotivakuutus ja matkavakuutus kattaa myös puhelimelle sattuneet vahingot. Vahingon ilmoitat kätevästi Fonumin tiskillä, ja yleensä maksat huollosta vain vakuutusehtojesi mukaisen omavastuuosuuden.


Jutussa on käytetty lähteenä Fonumin teettämää kuluttajatutkimusta: IROresearch 4/2023.