Milloin puhelin tai tabletti kannattaa huoltaa?
Kannattaako puhelin korjata? Entä milloin se kannattaa huoltaa? Sen kysymyksen kuulemme usein liikkeidemme tiskillä, ja tottakai meillä on vastaus valmiina!
Suosittelemme puhelinhuoltoa tai tabletin huoltoa tilanteessa kuin tilanteessa ja aina kannattaa tulla käymään ja kysyä asiantuntijan mielipide suoraan Fonumin liikkeestä. On kuitenkin muutama asia, jotka aidosti vaikuttavat siihen kannattaako puhelinta tai tablettia korjata.
Kuvan Sony Xperia Z1 Compact julkaistiin vuonna 2014, mutta se alkaa jo olla käyttöikänsä lopussa. Usein halvemmat mallit vanhenevat nopeiten.
1. Ikä
Puhelimet ja tabletit vanhenevat. Vaikka puhelimesi olisi kuin pakasta vedetty, saattaa sen ohjelmisto olla niin vanha, että siihen ei saa enää tietoturvapäivityksiä. Puhelimen keskimääräinen käyttöikä on 2-4 vuotta. Ikää ei kuitenkaan kannata säikähtää. Hyvin usein iPhone 4S –puhelin toimii erinomaisesti ja tarjoaa käyttäjälle kaikki tarvittavat ominaisuudet.
Tietoturva asia on kuitenkin vaikea pala nieltäväksi. Apple ei enää esimerkiksi päivittänyt uusinta iOS 12-käyttöjärjestelmää iPhone 5- ja 5CS-puhelimille. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseiset iPhone 5- ja 5C-puhelimet ovat haavoittuvaisempia tietoturvauhille. Myöskään kaikki applikaatiot eivät enää toimi vanhoissa puhelimissa. Android-puhelimissa sykli on vielä nopeampi. Jos et ole varma onko puhelimessasi uusin mahdollinen käyttöjärjestelmä, voit aina tulla liikkeeseemme ja me tarkastamme asian!
Tarkastuslista:
Onko laitteessasi uusin versio käyttöjärjestelmästä?
Voit tarkastaa version laitteesi asetuksista.
iOS (Apple) -laitteessa mene Asetukset -> Yleiset -> Ohjelmistopäivitys. Jos Ohjelmistopäivityksen vieressä on numero, se tarkoittaa sitä, että käyttöjärjestelmä on päivitettävissä.
Applen iOS-käyttöjärjestelmän päivitysohjeet löydät tämän linkin takaa.
Android -laitteessa mene Asetukset -> Tietoja laitteesta-> Lataa päivitys. Jos sinulla on tässä kohdassa numero tekstin vieressä, käyttöjärjestelmälle on saatavissa päivitys.
Androidin osalta ohjeet saattavat vaihdella riippuen laitteesi merkistä ja mallista. Tämän linkin takaa löytyvillä ohjeilla pääset kärryille miten ja mistä päivitys tehdään. Joskus saattaa kuitenkin olla tarpeen katsoa Googlesta (hae merkkiä ja mallia ja ohjelmistopäivitystä) päivitysohjeet, jotka löytyvät valmistajan sivuilta.
Toimivatko kaikki applikaatiot puhelimessasi
Applikaatiot ovat osittain käyttöjärjestelmästä riippuvaisia. Osa iOS-applikaatiosta ei ole ladattavissa vanhoille käyttöjärjestelmille ja sama koskee myös Android-applikaatioita. Jos olet esimerkiksi käyttänyt iOS 7-käyttöjärjestelmässä Yle Areena applikaatioita et voi pävittää sitä enää uuteen ennen käyttöjärjestelmän päivitystä. Vanhentunut applikaatio ei välttämättä enää näytä sitä sisältöä jota haluaisit katsoa. Osa applikaatioista toimii hyvin ilman päivityksiä.
2. Palveleeko laite käyttötarpeitasi?
Oletko tyytyväinen laitteeseesi? Kaikki me käytämme mobiilaitteita eri tavalla. On pelaajia, ajankäytönhallitsijoita, hardcore-uutisfaneja, ja tietenkin käyttäjiä jotka vain soittavat ja lähettävät tekstiviestejä.
Jos laite palvelee käyttötarkoitustasi ja olet tyytyväinen sen toimivuuteen ja nopeuteen, laite kannattaa korjata. Ei voi kieltää, etteivätkö puhelimet ja tabletit olisi nopeutuneet, mutta hyvin usein tyytyväinen käyttäjä ei edes kiinnitä näihin seikkoihin huomiota. Korjaamalla laitteen, säästät selvää rahaa ja ostat laitteellesi lisää käyttöaikaa. Esimerkiksi iPhone 5S-puhelinta myydään edelleen uutena ja laite on vieläkin täysin toimiva peruskäytössä. Akunvaihdolla ostat laitteelleesi kirjaimellisesti uuden elämän ja jatkat sen käyttöaikaa. Kannattaa kuitenkin muistaa kohdassa yksi mainitut seikat tietoturvallisuudesta.
Jos olet sitä mieltä, että laite ei vastaa käyttötarpeitasi, saattaa olla aika pävitittää uuteen laitteeseen. Hyviä merkkejä vaihdon tarpeesta ovat hitaus, tallennustilan puute tai se, että käyttöjärjestelmä ei tue jotain applikaatiota jonka haluaisit ladata. Näyttöjen koko on myös kasvanut ja lähes kaikista puhelimista on saatavissa sekä iso että pieni näyttöinen versio. Iso näyttö voi olla avain onneen! Kamerat ovat myös parantuneet viimeisen neljän vuoden aikana huomattavasti, joten nykylaitteet ovat myös erinomaisia kameroita!
Tarkistuslista:
Oletko tyytyväinen laitteeseesi? Pohdi huolella onko laitteessa jotain, joka ärsyttää sinua:
Laite on hidas,
en voi ladata kaikkia applikaatioita jotka haluaisin ladata ja
kameran kuvien laatu on huono.
Oletko valmis ostamaan lisää käyttöikää laitteellesi vaihtamalla siihen uuden akun?
Akunvaihto on yleinen, ja edullinen, toimenpide. Pienellä sijoituksella laitteesi saa huomattavan parannuksen käyttöikäänsä.
Akkukesto on yleensä ensimmäinen asia joka alkaa ärsyttämään käyttäjää. Tällöin akku kannattaa vaihtaa, mutta ennen vaihtoa voit ostaa esimerkiksi Fonum-virtapankin tai varmistaa, että lataat laitteesi oikein
3. Fyysiset viat
Joskus laitteet ovat saaneet niin kovaa kyytiä, että niitä ei kannata korjata. Meille on tullut laitteita, jotka ovat jääneet traktorin renkaan alle tai tippuneet kerrostalon seitsemännestä kerroksesta alas. Kyllä. Seitsemännestä kerroksesta. Voimme oikoa kierot rungot, kuivattaa kastuneet laitteet ja tehdä käytännössä kaiken mahdollisen laitteesi pelastamiseksi. Kustannukset voivat kuitenkin nousta korkeaksi, joten joissain tapauksissa tulee halvemmaksi ostaa uusi laite, jonka vakuutusyhtiö hyvin usein korvaa omavastuuosuutta vastaan.
Kaikissa tapauksissa emme kuitenkaan anna takuuta huoltotyölle. Esimerkiksi vääntynyt runko voi aiheuttaa toistuvia näytön irtoamisia paikoiltaan. Kosteusvaurioisille laitteille emme tarjoa takuuta, vaikka pystymme tekemään niille alkoholipesun. Tämä johtuu siitä, että kosteusvauriot voivat aiheuttaa ongelmia vielä alkoholipesun jälkeenkin.
Kannattaa kiinnittää huomioita myös lisätarvikkeiden kuten laturin ja latauskaapelin toimivuuteen. Jos laitteesi ei lataa, kannattaa yrittää toisella laturilla ja piuhalla. Fonumin kaikista liikkeistä löydät laadukkaat Fonum lisätarvikkeet. Tarjolla on Fonum USB-laturi ja Fonum-lightning-, MicroUSB-, ja Dock-latauskaapelit.
Kun tuot laitteen huoltoon, kannattaa kertoa mitä laitteelle on käynyt ja missä tilanteessa. Se helpottaa arviointia kun teemme huoltosuunnitelman. Ajantasaisen huolto hinnastomme näet osoitteesta www.fonum.fi/hinnasto.
Tarkista seuraavat:
Toimiiko laite fyysisesti? Mikä laitteessa on aidosti vikana? Toimimattomat napit ovat erittäin ärsyttäviä, samoin kuin rikkinäinen näyttö. Näytöstä voi itseasiassa irrota lasinsiruja, jotka tuntuvat erittäin ilkeältä mennessään ihon alle.
Lisätietoa toimimattomista näppäimistä >
Lisätietoa rikkoutuneen näytönvaihdosta >
Ovatko laturi ja latauskaapeli rikki?
Joskus laturi ja / tai latauskaapeli ovat syynä siihen, että laite ei lataudu. Testaa siis toisella laturilla ja latauskaapeli ovatko ne ongelman lähteenä. Voit tulla testaamaan laitteesi kaikkiin liikkeisiimme, joista löydät laadukkaat Fonum lisätarvikkeet, kuten laturin ja piuhat.
Onko laite kastunut?
Jos laitteesi kastuu, kannattaa noudattaa Fonumin ensiapuohjeita. Laitetta ei tule missään nimessä laittaa päälle kastumisen jälkeen. Hyvin usein voimme pelastaa laitteestasi sinulle tärkeät tiedot, mutta kannattaa muistaa ottaa varmuuskopio laitteesta säännöllisesti.
Mitkä ovat laitteen todellisia vikoja? Joskus fyysinen vika esimerkiksi kotinapin osalta voikin olla ohjelmistovika.
Ohjelmistoviat korjaantuvat hyvin usein käyttöjärjestelmän päivityksellä tai laitteen nollauksella. Autamme sinua mielellämme molemmissa kaikissa liikkeissämme. Fyysinen vika ei olekkaan välttämättä fyysinen, vaan voi korjaantua hyvinkin helposti ohjelmistopäivityksellä.
Joko sinulla on panssarilasi ja suojakuori?
Panssarilasi suojaa laitteen näyttöä naarmuilta ja kolhuilta. Lisätietoa panssarilasista löydät tämän linkin takaa. Liikkeistämme löydät myös laadukkaat Eight-suojakotelot, joita on saatavana lompakkomallisena ja pelkkänä takakuorena. Suojakotelo suojaa hyvin iskuilta ja kolhuilta ja antaa yhdessä panssarilasin kanssa erittäin hyvän suojan!
Jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää, voit olla aina meihin yhteydessä puhelimitse numeroon 020 1321 400, sähköpostilla tai tulemalla käymään johonkin yli 20-liikkeestämme, joita löydät ympäri Suomea. Osaamme auttaa sinua kaikissa mobiililaitteisiin liittyvissä ongelmissa.