IPHONE 6 JA 6 PLUS YLEISIMMÄT VIAT, JA MITÄ NIILLE VOI TEHDÄ

Me Fonumissa pääsääntöisesti korjaamme puhelinten teknisiä vikoja, jotka johtuvat laitteen rikkoutuneista osista. Tässä artikkelissa tarjoamme helpotusta myös ohjelmistovikoihin. Keräsimme yleisimmät viat ja yritämme kertoa tässä ratkaisun niihin, ole hyvä!

ONGELMA: PUNAINEN NÄYTTÖ

Monet iPhone 6 ja iPhone 6 Plus omistajat ovat kertoneet tapauksista, jossa näyttö menee punaiseksi. Joissakin tapauksissa se voi vilkkua. Sen jälkeen laite väläyttää Apple-logoa. Ongelma voi ratketa itsekseen, välähtelyn jälkeen, mutta saattaa olla, että laite menee hyvinkin jumiin.

Ratkaisu:

Kokeile pitää Sleep / Wake-nappia ja Koti-nappia 10 sekuntia yhtäaikaisesti pohjassa, jonka jälkeen sinun pitäisi nähdä Apple-logo. Joissakin tapauksissa iPhone käynnistyy uudelleen normaalisti, mutta ongelma saattaa palata.

Mahdollisia ratkaisuja:

Tämä on mahdollisesti ohjelmisto-ongelma, jolla on jotain tekemistä vioittuneen varmuuskopion kanssa. Voit kokeilla ohjelmiston palautusta korjataksesi vian. Pidä Sleep / Wake-nappia pohjassa laittaaksesi iPhone 6 -laitteesi pois päältä. Varmista, että tietokoneessasi on uusin iTunes-versio ja kytke iPhone koneeseen USB-kaapelilla. Nyt pidä Sleep / Wake ja Koti-nappeja pohjassa muutama sekunti, kunnes laite syttyy päälle.
Päästä Sleep / Wake-napista, mutta pidä Koti-nappi pohjassa. Sinun pitäisi saada Yhdistä iTunesiin näyttö ja voit päästää Koti-nappia. Tee palautus iTunesin kautta, iTunesin ohjeiden mukaan.

ONGELMA: SUURENNETTU KUVA TAI KUVAKKEET TÄYTTÄVÄT RUUDUN

Usein näytön täyttää suurennetut kuvat tai kuvakkeet iPhonen näytöllä. Tämä vika vaikeuttaa iPhonen selaamista ja navigointia. Tämä yleensä johtuu virhenäpäytyksestä, jolloin esteettömyysominaisuus tai zoom on jäänyt päälle, ja vika on helppo korjata.

ratkaisu:

Laita kolme sormea yhteen ja napauta näyttöä ja asioiden pitäisi palata normaaliksi.
Varmista, että vika ei palaa vahingossa uudestaan: mene Asetukset> Yleiset> Käyttöapu ja kytke Zoom pois.

ONGELMA: PUHELUN AIKANA EI KUULE

Joskus on esiintynyt ärsyttävä ongelma, jossa puhelun aikana ei kuulu mitään. Puhelut toimivat muuten normaalistai, mutta puhelun aikana ei kuulu mitään, tai puhe kuulostaa vaimealta, vaikka äänenvoimakkuus on säädetty täysille.

Mahdollisia ratkaisuja:

  • Kokeile Äänenvoimakkuuden säädintä ja varmista, ettei näytölle ilmesty soittoäänen tai kuulokkeiden voimakkuutta.
  • Varmista, että mikään ei peitä kaiutinritilää. Näytön suojus, asia, tai jopa pöly voi vaikuttaa erittäin paljon äänenvoimakkuuteen. Käytä harjaa tai paineilmaa ja varmista, että kaiutinritilässä ei ole tukoksia.
  • Varmista, että sinulla ei ole mitään kytketty kuulokeliitäntään. Se voi olla syy, että kuulokkeet on kytketty
  • Katkaise Bluetooth pois asetuksista ja varmista, että sinulla ei ole kytketty kuulokkeita tai autoa iPhoneen. Jos säännöllisesti käytat Bluetooth-laiteita, voit yrittää kytkeä iPhonen siihen ja kokeilla toimiiko äänet sitä kautta normaalisti.
  • Voit kokeilla Asetukset> Yleiset> Käyttöapu ja varmistaa, että puhelimen käyttöavun ääniasetukset on pois päältä, joskus tämä auttaa, joskus ei.
  • Kun olet kokeillut ratkaisut yllä pitämällä Sleep / Wake ja sisäasioiden yhdessä 10 sekuntia, kunnes näyttöön tulee Apple-logo, joka nollaa iPhone 6:sen.

Jos sinulla on edelleen ongelmia, kun olet näitä kaikkia ratkaisuja kokeillut, niin ota yhteyttä ja me hoidamme puhelimesi kuntoon.

ONGELMA: IPHONE 6 EI LATAUDU

  • Muutamat iPhone 6 omistajat ovat kertoneet meille hämmentävästä viasta, jossa heidän laitteensa eivät lataudu, vaikka ne on kytketty normaalista seinään. Tämä saattaa olla myös laitevika, jolloin ohjelmisto- tai muut temput, eivät juurikaan auta.
  • Mahdollisia ratkaisuja:
  • Varmista, että käytät sertifioitua kaapelia. iPhone 6 tai iPhone 6 Plus ei toimi tarvikelatureilla, eikä niiden käyttäminen ole muutenkaan fiksua, koska kiinalaisesta laadusta ei voi koskaan tietää. Sertifioidut valmistajat ovat merkinneet laturiin oikeuden valmistaa Applelle latureita.
  • Kokeile toista pistorasiaa, toista kaapelia ja eri laturia.
  • Tarkista kaapeliliitäntä ja portti iPhonessa. Varmista, että ne ovat puhtaita ja pölyttömiä. Voit puhaltaa tai tuuttaa vähän paineilmaa porttiin puhdistaaksesi sen.
  • jos pidät Lightning kaapelia kosteassa tai märässä ympäristössä liitin voi syöpyä ja lopettaa sopimuksensa. Tarkista ettei liitin näytä ruostuneelta ja, että se on ehjä.
  • Yritä palauttaa laite, kun se on kytketty laturiin pitämällä Sleep / Wake ja Koti nappeja 10 sekuntia pohjassa tai siihen asti, kunnes Apple-logo tulee näkyviin.

 

ONGELMA: EI SIM-KORTTIA VIRHE

Joskus ystävämme iPhone 6 päättää olla hyväksymättä SIM-korttia. Se kertoo iloisella suomenkielellä, että: “SIM ei kelpaa” tai “Ei SIM-korttia”. Tässä on muutamia vihjeitä, joita voi kokeilla, ne joko toimii tai sitten ei.

Mahdollisia ratkaisuja:

  • Kokeile laittaa Lentokonetila päälle ja pois päältä.
  • Käynnistä iPhone kytkemällä se pois päältä ja takaisin päälle.
  • Jos olet asentanut juuri vähän aikaa sitten SIM-kortin, saattaa olla, että se on vahingoittunut tai likainen. Kokeile ottaa se ulos ja katso näkyykö likaa.Voit käyttää pyyhekumia puhdistaaksesi kulta kontaktit ja sitten puhaltaa pois roskat liittimien pinnalta, ennen kuin laitat sen takaisin iPhoneen. Asetoni on kova sana, mutta sitä ei ihan jokaisen hyllystä löydy.
  • Varmista, että ohjelmistosi on ajan tasalla katsomalla Asetukset> Yleiset> Tietoja.
  • Kokeile SIM-korttia toisessa laitteessa, tai kokeile eri SIM-korttia puhelimessasi, jos SIM-toimii toisessa laitteessa on vika puhelimessa ja toisessa tilanteessa toisinpäin.

Jos vika on puhelimessa, niin http://www.fonum.fi/iphone-6-ja-6-plus-yleisimmat-viat-ja-mita-niille-voi-tehda/yhteyshttp://www.fonum.fi/iphone-6-ja-6-plus-yleisimmat-viat-ja-mita-niille-voi-tehda/yhteys meihin ja katsotaan, jos laite saataisiin kuntoon. Jos vika on SIM-kortissa, niin operaattori osaa auttaa.

ONGELMA: KOSKETUSNÄYTTÖ EI VASTAA

iPhone 6:sen kosketusnäyttö ei vastaa on suhteellisen yleinen ongelma.

Mahdollisia ratkaisuja:

  • Ensimmäinen asia, joka kannattaa aina tehdä on käynnistää uudelleen iPhone 6 pitämällä Sleep / Wake-nappia ja Koti-nappia yhdessä pohjassa kunnes näet Apple-logon. Ongelma saattaa palata, mutta tämä on aina iloinen laastari.
  • Aina voi vetää riskillä, jossa asetukset nollaantuu puhelimestasi: Asetukset> Yleiset> Nollaa> Nollaa kaikki asetukset
  • Viimeinen oljenkorsi on tehdasasetusten palautus, mutta menetät silloin kaikki asetukset ja tiedot, jos teet näin, niin varmuuskopioi laite ensin. Saatat joutua perustamaan iPhone 6:sen uutena puhelimena palauttamisen sijasta.

 

Luotu Ti, 08.05.2018 - 14:00

NÄIN VARMUUSKOPIOIT PUHELIMESI

artikkelikuva2.jpg

MIKÄ ON VARMUUSKOPIO?

Varmuuskopio tarkoittaa sitä, että otat minkä tahansa digitaalisen laitteen sisällöstä peilikuvan toiseen, fyysiseen paikkaan. Mobiililaitteiden kohdalla tallennat siis kuvat, videot, yhteystiedot, applikaatiot ja niiden sisällön sekä laitteesi asetukset myös muualle kuin laitteesi muistiin.

Varmuuskopiointi on tärkeää. Usein käyttäjä luulee, että laite ottaa varmuuskopion automaattisesti. Näin ei kuitenkaan aina ole. Yllätys voikin olla suuri, kun hajonneen puhelimen tai tabletin tiedot eivät ole tallessa kun puhelin tai tabletti hajoaa.

MITEN OTAN VARMUUSKOPION LAITTEESTANI?

Varmuuskopion ottamiseen on useita eri tapoja. Tapa riippuu käyttämäsi laitteen käyttöjärjestelmästä. Kaksi yleisintä mobiilaitteiden käyttöjärjestelmää ovat Applen iOS ja Googlen Android. Varmuuskopion ottamisen kaksi yleisintä tapaa, käyttöjärjestelmästä riippumatta, ovat tietokoneelle tallennettu varmuuskopio tai pilvipalveluun tallennettu varmuuskopio.

Pilvipalvelulla tarkoitetaan Internetin läpi toimivaa järjestelmää tai ohjelmaa, jonka tiedot ovat käytettävissä millä tahansa laitteella Internetin kautta. Käytännössä mobiilaitteiden osalta kyse on siitä, että käyttäjän tiedot on tallennettu palveluntarjoajan serverille, josta laite hakee käyttäjän tiedot palvelimelta laitteeseen. Yksinkertaisimmillaan voit siirtää puhelimen tai padin tiedot uuteen laitteeseen syöttämällä pilvipalvelun tunnuksen ja salasanan uuteen laitteeseen. Laitteesi tiedostot ovat siis laitteesi muistin lisäksi myös palveluntarjoajan palvelimella.

Tietokoneelle otettu varmuuskopio on perinteinen, mutta edelleen toimiva tapa pitää laitteen tiedot kahdessa paikassa. Käytännössä kytket mobiililaitteen tietokoneeseen USB latauspiuhan kautta ja siirrät laitteen varmuuskopion koneelle käyttäen laitteen valmistajan ohjelmistoa.

Tässä artikkelissa keskitymme Applen laitteiden varmuuskopiointiin.

KUINKA OTAN VARMUUSKOPION APPLEN IPHONESTA TAI IPADISTA?

Applen iPhonen tai iPadin varmuuskopioiminen on helppoa: voit käyttää joko Applen pilvipalvelu iCloudia tai Applen tietokoneohjelmisto iTunesia.

iCloud

Kun otat käyttöön minkä tahansa Applen laitteen, olipa sitten kyseessä iPhone, iPad tai tietokone, laite pyytää käyttäjää luomaan iCloud-tilin. iCloud-tunnuksen avulla, voit ottaa laitteestasi varmuuskopion Applen pilvipalveluun. Kun sinulla on iCloud-tili, toimi seuraavasti:

1. Siirry paikkaan, jossa käytössäsi on Wifi-verkko. Liity verkkoon.

2. Liitä laitteesi verkkovirtaan.

3. Paina laitteestasi asetukset ja siirry asetuksissa kohtaan iCloud.

4. Siirry kohtaan Varmuuskopiointi.

5. Valitse Varmuuskopioi nyt.

6. Pysy Wifi-verkossa niin kauan, että laitteesi varmuuskopiointi on suoritettu loppuun.

7. Varmista että laite on varmuuskopioitu: Siirry Asetukset -> iCloud -> Tallennustila -> Hallitse tallenustilaa. Täältä näet kaikki iCloud-tiliisi liitetyt laitteet. Klikkaa laitetta jonka varmuuskopion haluat nähdä. Näet varmuuskopion otto ajankohdan Varmuuskopioitu viimeksi kohdasta.

Huomioithan, että Apple tarjoaa ilmaiseksi käyttäjälle vain 5gb tallennustilaa. Tämä on nykylaitteiden kohdalla todella vähän. Voit ostaa lisätilaa kohdasta Hallitse tallennustilaa, tai voit kopioida iCloudiin vain ne tiedot, joiden koet olevan todella tärkeitä. Kopioitavia tietoja voit hallita iCloud-valikon alta. Varmuuskopioitavat applikaatiot voit päättää kohdasta iCloud -> Tallennustila -> Hallitse tallennustilaa -> Valitse laite -> Valitse varmuuskopioitava data -> Näet listan eri applikaatioista.

Jatkossa Apple laitteesi ottaa automaattisesti varmuuskopion iCloudiin, kun se on liitetty Wifi-verkkoon ja verkkovirtaan. Myös näytön on oltava lukitustilassa eli pois päältä.

Lisätietoa iCloudista löydät Applen sivuilta osoitteesta www.apple.com/fi/icloud/.

iTunes

iTunes varmuuskopio tarkoittaa käytännössä sitä, että laitteesi tiedot on peilattu tietokoneesi muistiin. Ota varmuuskopio siis sellaiselle tietokoneelle, josta saat sen helposti palautettua. Jos haluat ottaa laitteestasi varmuuskopion tietokoneesi muistiin, toimi seuraavasti:

1. Avaa tietokone ja iTunes-ohjelma.

2. Jos laitteesi (iPad tai iPhone) kysyy pääsykoodia tai pyytää sinua luottamaan laitteeseen, seuraa näytöllä näkyviä ohjeita.

3. Valitse iPhone tai iPad kun se ilmestyy iTunesiin.

4. Valitse Varmuuskopioi automaattisesti -> Tälle tietokoneelle.

5. Jos halut tallentaa terveystiedot ja aktiivisuusdatan koneellesi, varmuuskopio tulee salata. Suosittelemme muutenkin varmuuskopion salaamista. Tämä tarkoittaa sitä, että varmuuskopioon pääsee käsiksi vain salasanan avulla. Valitse Salaa iPhonen varmuuskopio. iTunes pyytää sinua syöttämään salasanan. Paina salasana mieleesi.

6. Valitse Varmuuskopioi nyt.

7. Tarkasta että varmuuskopio on oikean kokoinen: Macintoshissa iTunes -> Asetukset -> Laitteet. Windowsissa Muokkaa -> Laitteet. Näet varmuuskopion ottamisen ajankohdan. Jos laitteen nimen vieressä on munalukko, on laitteen varmuuskopio salattu.

Lisätietoa iTunesista löydät Applen sivuilta osoitteesta www.apple.com/fi/itunes/.

KOLMANNEN OSAPUOLEN VARMUUSKOPIOINTIPALVELUT

Varmuuskopio on kuin peilikuva laitteestasi, joka on tallessa toisessa paikassa. Tarjolla on myös muita, kuin valmistajan tarjoamia vaihtoehtoja. Voit käyttää esimerkiksi Dropboxia, joka näkyy laitteellasi omana applikaationaan. Jos haluat suosia Suomalaista, voit ottaa käyttöösi Elisan Pilvilinna Plus palvelun, joka tallentaa tietosi kotimaiselle serverille.

Lisätietoja näistä palveluista löydät alla olevien linkkien kautta. Tarjolla on myös muita palveluntarjoajia, kuten Microsoft. Monet palveluntarjoajat tarjoavat käyttöösi ilmaiseksi suurempaa määrää tallenustilaa.

Elisa Pilvilinna Plus
Dropbox

HUOMIOITAVAA VARMUUSKOPIOINNISSA

Varmuuskopiointi on erittäin tärkeää. Monet tärkeät hetket ovat ovat digitaalisessa muodossa hyvin haavoittuvia. Harmi on suuri, jos hukkaat lapsen ristiäiskuvat tai menneen kesän lomamuistot puhelimen rikkoutuessa tai hävitessä. Kannattaa aloittaa varmuuskopiointi jo tänään, sillä koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikki laitteesi tiedot eivät välttämättä mahdu ilmaiseen varmuuskopiointi tilaan. Monien puhelimien tallennustila ylittää moninkertaisesti ilmaisen pilvipalvelun tallennustilan määrän. Yllä olevien ohjeiden avulla voit varmistaa, mitä kaikkea olet varmuuskopioinut. Jos et halua maksaa pilvipalvelun tallennustilasta, kannattaa varmuuskopio ottaa tietokoneelle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös tietokoneet voivat hajota. Tästä syystä suosittelemme pilvipalvelun käyttöä.

Jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää varmuuskopioinnista, voit soittaa numeroon 0201321400 tai lähettää sähköpostia asiakaspalveluumme osoitteeseen varaukset [at] fonum.fi.

Muista seurata Fonumia Facebookissa ja Instagrammissa! Voit myös lähettää meille viestin Facebookin kautta.

Fonum Facebookissa
Fonum Instagrammissa

Rakkaudesta pieneen meisseliin!

FONUM ELINIKÄINEN TAKUU

Fonum tarjoaa kaikille huoltotöille ja varaosille elinikäisen takuun. Siitä miksi voimme tarjota elinikäisen takuun huoltotyölle ja varaosille, voit lukea tästä. Elinikäinen takuu ei koske akkuja, joille tarjoamme vuoden takuu. Takuu ei koske myöskään kosteusvaurioisia laitteita, joille emme myönnä takuuta ollenkaan. Täydelliset takuuehdot näet osoitteesta www.fonum.fi/takuuehdot.

Luotu To, 03.05.2018 - 11:54
Tilaa aihepiirin varmuuskopio RSS-syöte

Kolme tapaa korjaamiseen

Lähettipalvelu

Lähettipalvelussa teknikkomme tulee paikan päälle ja korjaa laitteesi huoltoautossamme. Korjaus kestää alle tunnin. Varaa aika pikapalvelun kalenterista, soita asiakaspalveluumme tai pyydä arvio. Lähettipalvelun kalenterista näet vapaat ajat heti.

Tule käymään

Laite rikki, jumissa tai mitä tahansa kysyttävää? Palvelemme sinua 29 liikkeessä ympäri Suomea. Katso lähimmän liikkeen sijainti, tule käymään ja teknikkomme ratkaisee pulmasi. 

Lähetä postissa

Postissa lähetetyt puhelimet korjataan välittömästi niiden saavuttua ja lähetetään yleensä jo samana päivänä takaisin. Toimitus ja palautus sisältyy hintaan. Tilaa postipalvelu tästä. Korjaamme sen ja lähetämme takaisin. Helppoa!